divendres, 14 de desembre de 2007

Schwerbelastungskörper

Telita el títol de la crònica, eh? Aquesta suma de paraules vol dir "cos de gran pes" i és un enorme cilindre fet de ciment i, parcialment, de metall. Es troba a Tempelhof, a prop de l'aeroport del mateix nom.
Us preguntareu què deu tenir aquest element com per dedicar-li un espai al TBC. Aquesta n'és la història...
En els seus somnis de grandesa, el Tercer Reich de Hitler pretenia fer de Berlin la capital del món un cop l'exèrcit alemany hagués conquerit el planeta. Berlin es convertiria en Germania, una ciutat imponent amb edificis espectaculars. Albert Speer va ser l'arquitecte designat pel Führer per dur a terme la renovació total de la capital.
Germania estaria travessada per dos grans eixos viaris: l'oest-est, de 50km, i el nord-sud, de 40km. Al punt d'intersecció hi hauria la cancelleria i els edificis de govern. Trams d'aquests eixos són avui dia part de l'entramat de la ciutat, com per exemple la Strasse des 17. Juni, que parteix el Tiergarten en dos.
El cas és que, al llarg d'aquests dos eixos, Speer planejava construir un munt d'edificis i monuments de dimensions gegantines. El problema és que Berlin s'assenta sobre un terra "fràgil", poc consistent, amb autèntics rius subterranis. Per això, abans de construir un d'aquells monuments, concretament un arc de triomf tres vegades més gran que el de París, calia comprovar si el terra en suportaria el pes. Per aquest motiu van fer el Schwerbelastungskörper, una massa cilíndrica d'una quinzena de metres d'altura i 12.600 tones de pes: si l'estructura s'enfonsava fins a 6 cm, volia dir que el terra berlinès podia suportar el pes de l'arc. La realitat, però, va ser que en dos anys i mig el cilindre es va enfonsar 19,3 cm. Tot i això, només l'evolució de la guerra va evitar que el Führer tirés endavant el seu pla de construir l'arc.

L'Schwerbelastungskörper, que des de 1995 és un monument protegit, és conegut pels berlinesos com a "bolet", per la seva forma. Actualment hi estan fent tasques de manteniment.




Schwerbelastungskörper
The "heavy load-bearing body" is a large cylinder made of concrete and partially of steel. It was built by Hitler's chief architect, Albert Speer, to check whether the Berlin soil was hard enough to resist one of the monuments they planned to build: an arch based on the Paris Arc de Triomphe, although three times bigger. Since Berlin is on a sandy, watery area, such a hugh monument -like others Hitler and Speer also planned to build- risked to sink. The Schwerbelastungskörper was to show whether the soil could resist its weigh or not. If it sank up to 6 cm, there would be no problem to build the arch. In 2 and a half years, though, the "mushroom" -as it is known by berliners- sank 19,3 cm.
Hitler's and Speer's plans included two giant axis, one East-West (50 km) and the other North-South (40 km). In the intersection, the Kanzlerei and all the government facilities would be built. Some of the streets of today's Berlin are part of these axis, like the Strasse des 17. Juni.

5 comentaris:

Sara Maria ha dit...

Bé, a tot arreu hi ha coses absurdes, coses curioses... Per curiositat, té algun ús? O sols és una massa sense més?

Iggena ha dit...

Bon dia!
això de Germania i de les reformes que Hitler va arribar a fer a la ciutat és molt interessant. La Siegessäule te l´alçada que té i està al mig del Tiergarten per decisió de Hitler: abans era més baixeta i estava col.locada just devant del Reichstag.
A la Charlottenburger Tor fa pocs mesos que van inaugurar una exposició precisament sobre el procés de construcció de l´eix Est-Oest, amb fotos de l´epoca i plànols de com havia de ser Germania. A més, es pot pujar al sostre de la porta, t´ho recomano!

Jo també vaig faltar al sopar, vaig tenir ahir un dia de bojos :(

Ens veiem a l´aeroport!

Ferran ha dit...

Sara Maria no, no té cap us més que recordar perquè va servir i en quines circumstàncies es va idear aquesta andròmina. A dins s'hi pot entrar, sembla; però com estaven renovant-lo, l'accés de moment no és permès.

Irene! Caram, no sabia això de l'expo a la Charlottenburg Tor. Doncs si encara estic a temps l'aniré a veure, segur. El tema m'interessa moltíssim.
Efectivament, ens veiem dimecres a Tegel! Ens truquem abans per veure com quedem.

nur ha dit...

Curiós, curiós. M'ha fet pensar en el possible enfonsament d'un edifici emblemàtic de Barcelona quan els polítics decideixin definitivament que l'AVE passi pel bell mig de la ciutat: au, fora la Sagrada Família!

Ah, les sigles del teu bloc, per cert, s'estan posant de moda: TBC també són "treballs en benefici de la comunitat", penes substitutòries de la presó que, segurament, aplicaran als conductors infractors de les noves normes de circulació.

Un tema que, per cert, tu vas comentar a la COM el dia que et vaig escoltar i que també dóna molt de si encara que jo no condueixi :)

Ferran ha dit...

Ai, Nur, no cridis al mal temps! No em puc ni imaginar que passés una cosa com la que dius amb la Sagrada Família. Vaja, suposo que llavors sí que hi hauria una revolució!
No sabia això dels TBC. Ara no sé si m'agraden les sigles del blog o no! :-))