dilluns, 28 de gener de 2008

Alemanya vota (parcialment)

Segueixo amb la col·laboració radiofònica en qualitat de corresponsal a Berlin, cobrint no només la capital alemanya sinó tot el país. Aquest cap de setmana se m'ha girat feina, amb les eleccions regionals a Hessen i la Baixa Saxònia. Ha estat molt interessant per mi viure, per primer cop, un procés electoral a Alemanya. Per bé que m'ha tocat de lluny, he viscut la jornada amb gairebé tant d'interès com seguiré el 9 de març (he dit "gairebé" :)
Per qui no n'estigui al cas, ahir hi havia eleccions als lands de Hessen (on és Frankfurt) i a la Baixa Saxònia (capital, Hannover). A Hessen governava la CDU amb majoria absoluta i ara només ha aconseguit un 0,1% més de vots que l'SPD, amb una candidata gairebé desconeguda però amb que ha enganxat molts electors. Podria ser Andrea Ypsilanti, algun dia, candidata socialdemòcrata a cancellera? Al temps... A la Baixa Saxònia, la CDU seguirà governant tot i haver perdut suport.
En qualsevol cas, interessant és la irrupció de Die Linke, el Partit de l'Esquerra, format per excomunistes i escindits de l'SPD, que per primer cop entren als parlaments regionals de l'oest d'Alemanya.

Deutschland wählt (teilweilig)
Gestern habe ich die Wahl in Hessen und Niedersachsen im Fernsehen und Internet verfolgt. Es war sehr interessant für mich, die Möglichkeit zu haben, zum ersten Mal ein Wahlprozess in Deutschland erleben zu können.
Die CDU hat es geschafft, in beiden Ländern zu gewinnen. Dennoch hat sie viele Stimme verloren, deshalb ist Angela Merkel heute warscheinlich nicht sehr glücklich. Andrea Ypsilanti (SPD) könnte es schaffen, eine Koalitionsregierung (mit Linke und Grünen) in Hessen zu erreichen.
Als Journalist findete ich die Möglichkeit diesen politische Prozess verfolgen zu können sehr interessant und amusant. Bald mehr aus Hamburg! (am 24. Februar).


Germany votes (partially)
There were elections yesterday in two German lands: Hessen and Low Saxony. It was very interesting for me to have the chance to live such a process as a Berlin resident. Politics have always interested me, and the elections yesterday also got me stuck at the television and the internet. The CDU, Angela Merkel's right-wing party, won in the two lands, where a CDU-President already ruled. Nonetheless, in both territories this party lost hundreds of ballots. Actually, anything could happen in Hessen where the SPD candidate, almost unknown Andrea Ypsilanti, could form a coalition of left-wing parties to rule the land. We'll see...
As a journalist, it was very interesting for me to have the chance to inform through the radio station I work for how things developped here. Next time will be February 24, in Hamburg.

7 comentaris:

miriam ha dit...

A mi, Ferran, el que més m'ha cridat l'atenció és que aquí ningú dóna el percentatge de vot en blanc, ni tampoc fan cap comentari sobre l'abstenció. Segurament són percentatges molt baixos a diferència del que passa a Catalunya i a Espanya.

Lucila ha dit...

Ei Ferran! T'estàs tornant una mica bicèfal escrivint a dos blogs alhora, eh! Costa una mica seguir-te i tot! ;)
M'he espantat amb l'article perquè he llegit erròniament "la CDU ha aconseguit només el 0,1% dels vots" i estava flipant.
El poc que sé del sistema polític d'Alemanya me'l fa trobar molt interessant. Em sembla recordar que els votants escollien no llistes tancades pels partits, sinó uns determinats candidats dins de cada partit. Això, tot i fer el sistema força complexe, ja el fa una mica més demòcrata que no pas aquí!
I parlant de partits, ja sé que no ve gaire al cas, però l'altre dia al Yo Dona (que és la revista femenina de El Mundo, tot i que no té gaire de El Mundo i a vegades tampoc gaire de "femenina", perquè està realment bé), hi havia un reportatge sobre les dones del NPD, el partit d'extrema dreta, que estava molt bé. Encara que alguna de les afirmacions que s'hi llegien feien una mica de por (per exemple que no es pot parlar de reunificació alemanya mentre un terç del Reich sigui sota control polonès), és necessari saber que aquestes persones hi són, que pensen així i que hi ha (força) gent que els vota.
Vaja, més que un comentari això sembla un post... potser que me'n vagi a escriure al meu blog.

Ferran ha dit...

Ei Míriam és cert, això del vot en blanc. Pel que fa a l'abstenció, a Hessen va ser del 35% i a Niedersachsen, del 45%. Sí, a Catalunya (i a l'estat) em sembla que acostuma a ser (força) més elevada.

Lucila, això dels blogs enganxa molt, tot i que de vegades estic temptat de fer vacances, també!
Jo també trobo que els feixistes aquests de l'NPD fan més aviat por. Per sort, són més aviat poquíssims en relació al global i, a més, tenen pràcticament tot un país en contra. Esperem que el descontentament amb els partits tradicionals no acabi decantant les preferències dels votants cap a l'extrema dreta.
PS: Passaré per casa teva, a veure si és veritat que actualitzes! :-)

zel ha dit...

A veure si retorna una mica de seny d'esquerres, que també en tenim ( de fet som els qui en tenim de seny en assumptes socials, em sembla) No tinc idea del com és el viure ni la manera de fer dels alemanys, em resulten globalment com una cultura molt desconeguda, no sé si emsé explicar.... Petons, guapo!

zel ha dit...

I gràcies per la teva companyia, sempre vas passant, ets un sol!

Musafir ha dit...

M'espanta de debò sentir parlar del NPD i d'altres partits extremistes. Quan vaig anar a Alemanya l'any passat, vaig veure de passada la diferència de nivell de vida dels alemanys de l'est i de l'oest. Ens van dir, (no sé si és real o no), que a Frankfurt de l'Oder, al costat de la frontera polonesa, era pràcticament impossible anar-hi, perquè la ciutat és plena de neonazis..., on l'atur és molt alt i problemes econòmics que fan que els partits neonazis troben l'excusa per a créixer..
Bo, també vaig estar a Wiesbaden, capital del Land de Hessen, molt bonica amb els seus banys termals i palaus, i la veritat, és que m'alegre que haja eixit un partit d'esquerres.

Saludets,

Ferran ha dit...

Zel m'agradaria ser optimista al respecte. Costa, però.
Un plaer passar per casa teva! :-)

Musafir no conec Frankfurt/Oder però a mi també m'han dit el mateix, que no cal gens apropar-s'hi perquè no és gaire segura. Efectivament, eles diferències entre l'est i l'oest del país encara es noten, 18 anys després!, i em temo que falten uns quants anys perquè la situació s'iguali.