dimarts, 15 de gener de 2008

Passeig E.T.A.?

Sobta passejar per Berlin buscant el Museu Jueu i trobar-te amb una indicació com aquesta. Em va passar diumenge. En veure-la vaig fixar la vista, com si la llum del sol m'estigués cegant i no hi veiés bé. Un carrer dedicat a la E.T.A.?!? Coi, jo pensava que era a Berlin però, ¿m'hauré teletransportat a un poble de Gipuzkoa, i jo sense adonar-me'n?!?
Quan vaig arribar a casa vaig voler investigar qui era aquest/a E.T.A. Hoffmann, les inicials dels noms del qual eren tan xocants, i vaig esbrinar que va ser un alemany certament polifacètic (escriptor, compositor i crític musical entre d'altres oficis) que va morir a Berlin el 1822. La 'A' del seu triple nom és d'Amadeus, en honor a Mozart; el propi Hoffmann, incondicional del compositor austríac, es va canviar el seu tercer nom (Wilhem) pel d'Amadeus, per poder portar en el seu DNI del segle XVIII-XIX el nom del seu admirat. Poc s'imaginava ell que les seves noves inicials estarien vinculades a la terrible "música" de les pistoles, segles més tard!
E.T.A. Promenade?
Als ich letzte Sonntag in die Richtung nach der Jüdisches Museum Berlin fuhrte, sah ich ein seltsames Schild in eine Kreuzung von der Friedrichstrasse: E.T.A. Promenade klingt für ein Katalaner so seltsam wie es für ein deutsche klingen wurde, ein Schild in Barcelona zu sehen, wo man "RAF Strasse" lessen könnte. Natürlich hat man in Berlin nicht entscheidet, eine Ehrung zu den Terroristen zu machen: E.T.A. Hoffmann war ein deutsche Schrifsteller, Jurist, Komponist ua, der 1822 in Berlin starb. Als er Mozart bewunderte, entscheidete er seine dritte Name, das bis naher Wilhem war, zu wechseln. Wenig wusste er dahin, dass seine neuer Name so ein schrekliches Bedeutung haben wurde!
E.T.A. Boulevard?
I was looking for the Jewish Museum, last Sunday, as I saw this sign on a corner of the Friedrichstrasse in Berlin. At first, I had to look twice to make sure that I was not seeing an illusion. A street honouring the E.T.A.?!? No way! Later I found out that this Mr. E.T.A. Hoffmann was a very busy person in the late 17th Century, early 18th Century: a writer, componist who admired Mozart. It was actually for this reason that he decided to substitute his third name (Wilhem) by Amadeus. Little did he know about the meaning his new triple name would have, some 200 years later!

7 comentaris:

quim ha dit...

Sí, és el Hoffmann dels famosos contes de Hoffman, que també són coneguts per la òpera.

Per cert, lo de la E.T.A de les seves inicials em fa recordar una anècdota que vaig viure en un concert de Caetano Veloso a Benidorm. Va cantar una cançó que tenia un 'estribillo' on repetia la paraula 'eta' (crec que és 'aquesta' en portuguès). Doncs vaig sentir al meu voltant gent que feia comentaris no gaire favorables al Caetano i uns minuts més tard els vaig veure aixecar-se i abandonar el concert. Només dir que eren els temps més durs de l'època Aznar. Amb això crec que ja ho he dit tot.

Mai no m'havia sentit tant aliè a l'estupidesa com en aquell moment.

Ferran ha dit...

Quim, ho dius de debò, això del concert d'en Caetano Veloso? De veritat hi va haver gent tan freak com la que expliques? De fet no sé perquè, però no m'estranya gaire. Què fort.

quim ha dit...

SÍ, SÍ, ho vaig veure amb els meus propis ulls. Palabrita de niño Jesús :)

Xavi ha dit...

En euskera, eta és laconjunció copulativa i ( :-) )

Ferran ha dit...

Em quedo speechless, Quim. Sembla mentida a quins nivells pot arribar l'estupidesa humana.

Xavi això de la eta que vol dir "i" és una de les poquetes coses que sé de l'Euskera(zer moduz?, oso ondo, ez dago sergaitik i poc més).

Lucila ha dit...

E.T.A. Hoffman és un dels escriptors més importants de la literatura alemanya moderna, i Freud va basar la seva teoria d'allò "sinistre" en el seu conte "Der Sandmann". També hi ha un ballet que es diu "Coppelia", crec. Realment dóna molt mal rotllo.

Ferran ha dit...

Coi, Lucila, sí que en saps! :) Francament, jo no tenia ni idea de qui era, Herr Hoffmann... Petons!